Trots marknadsläget väljer Carotte att växla upp och kommer till hösten att genomföra en av sina största satsningar någonsin. Med övertygelsen om att behovet av att mötas framöver kommer vara större än någonsin ser företaget ljust på framtiden. Därför ska ett helt nytt säljteam rekryteras under det kommande halvåret för att ta Carotte House of Taste till nya höjder.
Under de senaste åren har Carotte Group – en privatägd företagshub som under ett och samma tak tillhandahåller allt som har med smak att göra – finslipat sina produkter och tjänster, utvecklat nya bolag inom gruppen och rekryterat många nya medarbetare. En ny grafisk profil och webbsida är också på plats.
– Vi har kommit långt på vägen och är nu redo att lägga in ytterligare en växel. Som ett led i detta kommer vi att rekrytera ett helt nytt säljteam. Vi siktar på att minst tre börjar i september och ytterligare två under Q4, säger Oscar Ohlsén, vd på Carotte Staff och affärsutvecklingschef för Carotte Group.
Tanken med det nya teamet är att det ska ha en nyckelfunktion i Carottes fortsatta resa.
– Våra nya säljare kommer att göra mer än att bara sälja – de kommer att spela en central roll i att driva vår fortsatta tillväxt. Därför ser vi detta som en otroligt viktig satsning – speciellt i dessa tider, förklarar Oscar Ohlsén.
Går mot strömmen och fortsätter satsa
Sedan 2014 har Carotte haft en stark tillväxt i sin omsättning – 25 procent per år i de verksamheter som har behållits och förra året omsatte koncernen 75 Mkr.
– En viktig förklaring till Carottes snabba omsättningsökning och positiva resultat är grundandet av koncernens bemannings- och rekryteringsbolag Carotte Staff, som både 2018 och 2019 dubblade omsättningen jämfört med föregående år, säger Christian Mertzig, koncernchef och ägare av Carotte Group, som ser vårens tapp på grund av covid-19 som ett tillfälligt hack i företagets tillväxtresa.
Som verksamma i branschen sedan 1982 har Carotte klarat sig igenom många kriser under åren. Under våren har företaget, precis som många andra i branschen, behövt permittera personal men fortfarande behållit 95 procent av personalstyrkan. Det innebär att det är möjligt att snabbt växla upp till hösten och erbjuda kunderna företagets kvalitativa tjänster igen, med mer eller mindre samma personalstyrka som innan krisen.
– Många i branschen har haft det tufft under våren, men vi tror på vår affärsidé och att vi kommer få en revansch framöver. Vi tänker långsiktigt i allt vi gör och tar nu tillfället i akt att storsatsa och kickstarta hösten för att påskynda återhämtningen, säger Oscar Ohlsén.
– Vi tror att många köpare framöver kommer att värdera sunda och hälsosamma leverantörer som man kan förlita sig på i såväl låg- som högkonjunktur. Därför väljer vi nu att satsa för framtiden, säger Christian Mertzig som även vittnar om att Carottes kunder uttrycker ett starkt behov av att återigen få mötas “in real life”.
Men nya tider kräver nya sätt att mötas. Därför har Carotte siktet inställt på att fortsätta sin resa uppåt genom att fortsätta erbjuda närlagad mat med förstklassig service ackompanjerat av smakfulla eventinramningar som tar ansvar och möjliggör att vi återigen får mötas. Att vara ansvarstagande och kloka arbetsgivare som satsar på sina medarbetare och kunders välbefinnande är även det en viktig del i Carottes resa framåt.
Starkt onboarding-program och goda utvecklingsmöjligheter
De nya säljarna som ska rekryteras kommer att fungera som företagets “tillväxtaccelerator”. De kommer att vara anställda av moderbolaget Carotte Group och arbeta med försäljning av alla koncernens tjänster. Samtliga medarbetare kommer att erbjudas ett gediget onboarding-program via Carotte Academy, där man går bredvid och lärs upp av Carottes försäljningschef samt koncernchef.
– Hittills har vi vuxit mycket tack vare vårt starka varumärke och via rekommendationer, så det finns mycket goda förutsättningar för uppsökande försäljning och en gigantisk marknad att bearbeta. Vi har flera nya affärsområden på gång och utvecklingsmöjligheterna inom koncernen är väldigt goda, säger Oscar Ohlsén och fortsätter;
– Jag själv började på Carotte som 26-åring och är idag vd för Carotte Staff och affärsutvecklingschef för Carotte Group. Malin Graffman, som började för lite mer än fyra år sedan som redovisningsekonom, är idag vd på Carotte Catering.
– Vi tror på människors förmåga och ser positivt på att man växer med oss, avslutar Christian Mertzig.
Vill du vara med på Carottes resa framåt?
Läs mer om och sök tjänsten: Säljare till Carotte.