När världen kastades in i en pandemi med nedstängning och mötesförbud valde Carotte att bygga om sin affär. 18 månader senare har den snart 40-åriga möteskoncernen blivit ett av marknadens snabbast växande bolag inom Facility Services. Fortfarande med fokus på service, kvalitet och nyskapande.
Hur ska ett företag med affärsidén att skapa fysiska möten agera när samhället över en natt förbjuder sammankomster och ber oss hålla avstånd? Det var knäckfrågan för Carotte och resten av besöksnäringen våren 2020.
– Över en natt försvann i princip alla våra affärer. Många branschkollegor valde att gå i ide och vänta in pandemins försvinnande. Ganska snabbt bestämde vi oss för att istället påskynda utvecklingen av Carotte till ett innovativt facility services företag, minns Christian Mertzig, koncernchef och huvudägare på Carotte.
Riskkapital investerat i nya bolag och projekt
Bröderna Christian och Magnus Mertzig förvärvade Carotte 2019 och har skjutit till kapital avsett för aggressiv tillväxt. I och med starten av Carotte Concierge med dess kompletta utbud av kvalitativa kontorstjänster inleddes en period med stora investeringar, vilket bl a resulterat i en publik restaurang på Konserthuset i Stockholm, två stora företagsrestauranger och konferenscenter, samt det nya bolaget Carotte Housekeeping.
– Vi är ödmjukt tacksamma över hur positivt marknaden tagit emot våra nya erbjudanden inom mat, personal, städ och servicetjänster, berättar Oscar Ohlsén, chef Carotte Concierge. Såväl fastighetsbolag som vanliga företag har vänt sig till oss för att skapa nya kontorsupplevelser. Det förväntar sig både kunder och medarbetare nu när alla återvänder till jobbet.
Carotte utvecklar ny SaaS-plattform inom Facility Services
För att effektivt hantera möten och service har Carotte under 2021 investerat i utveckling av ett eget digitalt verktyg. Lansering planeras till vintern 21/22 och plattformen kommer till en början erbjudas ett fåtal befintliga storkunder. Funktionerna är helt nya och innebär tidsbesparingar och ökad kvalitet.
– Under alltför många år har marknadsledarna inom möten och facility services skjutit på digitalisering av tjänsterna, vilket inneburit dyrare och sämre leveranser för deras kunder. Samtidigt saknar de helt digitala aktörerna relevant branscherfarenhet och spetskompetens. Vi på Carotte kan service och mat och skapar nu ett verktyg som verkligen kommer göra skillnad för våra kunder, säger Christian Mertzig.
20 nya medarbetare på 6 månader
När en bransch står stilla 18 månader är risken att många duktiga människor byter yrkesinriktning. Inom service och kök har precis detta skett, samtidigt som omsorgen om kvalitet är viktigare än någonsin. Carotte har framgångsrikt rekryterat några av branschens främsta individer. Karl Åkesson, tidigare Executive Chef på Svenska Mässan Gothia Towers, är ett exempel på en nyckelrekrytering med unik erfarenhet och kompetens inom storskalig och kvalitativ matproduktion.
– För mig var det viktigt att hitta en arbetsgivare med stora ambitioner. Carotte är på god väg att ta ledartröjan inom svensk besöksnäring med nya mat- och servicekoncept, det vill jag vara en del av! förklarar Karl Åkesson, områdesansvarig Kök på Carotte Staff.
Avtal värda 175 miljoner inför 2022
Satsningen på en professionell säljavdelning mitt i pandemin har resulterat i många nya och stora avtal för Carotte. Inför 2022 kommer bolagets 10 största kundavtal vara värda över 175 msek, varav 8 av dem signerades under pandemin.
– Det är roligt att våra matrelaterade produkter och tjänster fortfarande är en central del av våra affärer! Våra kunder uppskattar verkligen att vi trots vår storlek är minst lika engagerade i den intima måltiden som den stora konferensen. Förmodligen är just detta vår viktigaste framgångsfaktor under tillväxtresan kommande år, avslutar Malin Graffman, VD Carotte Catering & Restaurang.