UTAN NÅGON SOM HELST ERFARENHET I BRANSCHEN KLEV CHRISTIAN MERTZIG IN SOM VD FÖR CAROTTE GROUP FÖR FEM ÅR SEDAN. SEDAN DESS HAR BOLAGET MED NÄSTAN 40 ÅR I BRANSCHEN MER ÄN TREDUBBLAT OMSÄTTNINGEN, FÅTT TVÅ NYA DOTTERBOLAG OCH NYA ÄGARE. NU FORTSÄTTER RESAN MED LANSERING AV EN NY IDENTITET OCH KONCEPT – CAROTTE HOUSE OF TASTE.
När Christian Mertzig 2015 tog över rollen som vd från de tidigare ägarna, som grundat Carotte under tidigt 80-tal, fastnade han för att det fanns en kärna i företaget som hade hängt med ända sedan starten.
— På Carotte finns en vilja att alltid ligga i framkant och tänka innovation i alla produkter, vilka jag ser som oerhörda kvaliteter. Det var kärnvärden jag ville behålla men bygga en modern business runt det, säger Christian Mertzig.
Genom att utgå ifrån cateringverksamheten som bedrivits från start, som i grunden består av mat, dryck och service, har Christian tillsammans med sin ledningsgrupp tittat på varje enskild del för att se hur kvaliteten kan höjas.
— Vi var själva serviceköpare och var besvikna på kvaliteten. Lösningen blev att vi började utbilda personal både för den egna verksamheten och för uthyrning genom Carotte Staff som startades 2016. Därefter bildades Carotte Event 2018 då vi såg behovet av en ny typ av eventbyrå med större flexibilitet. Vi är nu stolta att kunna erbjuda alla delar – från mat, service till eventproduktion – under ett och samma tak, förklarar Christian Mertzig.
”FORTSATT TILLVÄXT MED BIBEHÅLLEN KVALITET”
Sedan Christian Mertzig började som vd har kvarvarande verksamheter inom Carotte Group ökat sin årliga omsättning – från 26 till över 100 miljoner kronor. Visionen framåt är att fortsätta växa, att hitta och skapa upplevelser på nya sätt, men aldrig på bekostnad av kvaliteten. Ett exempel på det, menar Christian Mertzig, är att Carotte Catering, trots kraftig tillväxt, fortsätter att laga all mat från grunden och har ett eget bageri.
— Cateringen, Carottes äldsta ben, är efter en otrolig resa marknadsledande på de vi gör. Nu är det viktigt att vi fortsätter vara nyskapande och utveckla vårt erbjudande. Vi går in i de nya decenniet med flera spännande projekt som kommer fortsätta göra Carotte Catering till förebilder inom branschen. Till exempel har vi precis tagit över serveringen på Konserthuset, säger Malin Graffman, vd för Carotte Catering.
Fortsätter växa gör även Carotte Staff som haft en flygande start och under förra året hade en omsättning på 28 miljoner kronor.
— Under de senaste åren har vi vuxit till besöksnäringens snabbast växande rekryterings- och bemanningsbolag med lokalkontor i Stockholm och Göteborg. Vår vision är att höja kompetensnivån i hela servicebranschen, och fortsätta erbjuda kvalitetssäkrad personal – oavsett om det handlar om rekrytering eller bemanning, säger Oscar Ohlsén, vd för Carotte Staff.
Carotte Groups senaste tillskott i företagsgruppen är Carotte Event. Efter sommaren tillträdde Lotta Karlsvärd, som även är marknadschef för Carotte Group, som vd för Carotte Event.
— Event är i regel centrerade kring mat och därför är det ett naturlig steg att även kunna erbjuda våra kunder hjälp med att skapa upplevelser, projektleda och arrangera möten mellan människor på kick-offer, konferenser, galor, jubileum och resor. Allt med fokus på kvalitet, nytänkande och service, säger vd för Carotte Event och fortsätter;
— Tanken med Carotte Event är att vi är en liten, snabbfotad organisation som handplockar spjutspetskompetenser från vårt nätverk av leverantörer för att tillfredsställa våra kunders behov. På så vis erbjuder vi kunderna flexibilitet och effektivisering både gällande tid och kostnader.
CAROTTE HOUSE OF TASTE – ALLT SOM HAR MED SMAK ATT GÖRA UNDER ETT OCH SAMMA TAK
Under 2020 lanseras en ny identitet och ett nytt koncept som bygger på begreppet smak – Carotte House of Taste. Ett arbete som påbörjades i samband med att Christian Mertzig tillsammans med sin bror Magnus Mertzig tog över ägarskapet av bolaget i början av 2019.
— Vi på Carotte ser smak som ett hantverk – något som alla har ett förhållande till och som ställer krav på kompetens och kvalitet. Vår styrka är just att välja rätt smak till rätt tillfälle och skräddarsy smak utifrån upplevelsen. Smak är också utgångspunkten för alla våra dotterbolags verksamheter, vilket vi nu befäster ännu mer genom lanseringen av vårt nya koncept, säger Christian Mertzig.
FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA
Christian Mertzig
Vd Carotte Group
Tfn: 0733716298
E-post: christian@carotte.se
Lotta Karlsvärd
Marknadschef Carotte Group & vd Carotte Event
Tfn: 0701-49 99 87
E-post: lotta@carotte.se