FAQ - Så fungerar catering

ATT SKAPA EN UPPLEVELSE SOM GÖR SKILLNAD ÄR SVÅRT. VÅRT JOBB ÄR ATT GÖRA DET ENKELT FÖR DIG. DÄRFÖR HAR VI SAMLAT ALL INFORMATION OM VÅR MAT, SERVICE OCH CATERINGPRODUKTER PÅ DENNA SIDA. 

FAQ CATERING

Så beställer du catering

Kontakta oss med din förfrågan på hemsidan, per mail (info@carotte.se) eller telefon (08-655 11 22) så kommer en produktions- eller projektledare på Carotte att hjälpa dig. Vi går tillsammans igenom syftet med din fest eller ditt företagsevent och sätter ihop en väl vald meny, dryck, porslin, lokal, dekorationer, serveringspersonal m m.

Inom 24 timmar, men oftast snabbare, återkommer vi med en offert där vi tydligt specificerar varje del. Du behöver skriftligt per mail bekräfta offerten för att vi ska kunna göra ut den till en order. Du bekräftar i samband med bekräftelsen våra affärsvillkor som finns bifogade till offerten.

Leverans & avhämtning

Carotte erbjuder leverans genom bud eller avhämtning. Vald leveransmetod ska anges i Carottes orderbekräftelse. Under 2020 kommer Carotte att byta ut våra bilar mot miljö- och elalternativ.

AVHÄMTNING

Kunden hämtar sin beställning och, i förekommande fall, återlämnar egendom tillhörande Carotte som medföljt vid beställningen, på Tegeluddsvägen 92, 115 28 Stockholm. På orderbekräftelsen finner kunden instruktion och kod för att komma in på vår lastkaj och leveranskyl.

BUD & LEVERANS

Kunden debiteras enligt överenskommelse med kund. Priset baseras på hyresmängd, leveransavstånd, last- och lossningsförhållanden samt eventuell obekväm arbetstid för Carottes personal. Carottes normala transporttider är vardagar kl. 07.30 – 17.00 och lördagar kl. 07.30 – 16.00. Allt gods som avhämtas hos kund ska vara iordningställt, samlat på en och samma plats och lättåtkomligt för chaufför. I transportpriset ingår 15 minuter last och lossning. För tillkommande tid, som beror på omständighet hänförlig till kunden, debiteras kunden 500 kronor för varje påbörjade 15 minuter som det tar för chauffören att samla ihop och lasta gods.

Serveringspersonal

Carotte har marknadens främsta servicepersonal genom Carotte Staff. Vår personal är både utbildad och kvalitetssäkrad genom oss. Med personal på din fest, mottagning eller företagsevent så höjer vi upplevelsen.

Carotte debiterar kunden baserat på faktisk tidsåtgång. Minimidebitering per arbetspass är fyra timmar per medarbetare som hyrs ut. Tiden beräknas från avfärd från Carottes leveranskök till ankomst till Carottes leveranskök efter avslutat arbetspass. OB ersättning utfaller med 50 kronor/timme på följande tider:

  • Vardagar mellan kl. 20.00 ‒ 24.00
  • Lördagar mellan kl. 16.00 ‒ 24.00.
  • OB-ersättning utfaller med 100 kronor/timme på följande tider: alla dagar mellan kl. 24.00 ‒ 07.00 samt söndagar och helgdagar.

Om kommunala färdmedel saknas eller är svårtillgängliga debiteras ersättning för taxi alternativt marknadsmässig milersättning för egen bil.

Hyrgods, porslin & dekorationer

Kunden ansvarar för emballage, burar, vagnar, möbler, porslin och annan egendom tillhörande Carotte som hyrs av kunden eller av annan anledning medföljer vid leveransen. Kunden är skyldig att vårda egendomen väl och ersätta alla skador och svinn avseende egendomen till fulla varuvärdet.

Egendom som varit i kundens besittning ska återlämnas till Carotte, i samma skick som vid utlämnande, enligt särskild överenskommelse eller utan dröjsmål. Porslin och glas ska vara grovrengjort från matrester respektive tömda på vätska och nedpackade i samma back som vid leverans.

Specialkost & allergier

Specialkost som ingår i priset
• Veganskt – 100% växtbaserat
• Vegetariskt
• Medicinsk specialkost (födoämnesallergi) – se lista nedan med 15 allergener som ingår
• Kulturell specialkost (matval utifrån region/kultur) tex fläsk.

15 Allergener
• GLUTEN
• KRÄFTDJUR
• ÄGG
• FISK
• JORDNÖTTER
• NÖTTER (mandel, hasselnöt, valnöt, cashewnöt, pekannöt, paranöt, pistaschmandel,
makadamianöt, Queenslandsnöt)
• SOJA
• MJÖLKPROTEIN
• LAKTOS
• SELLERI
• SENAP
• SESAM
• SVAVELDIOXID och SULFIT (i koncentrationer på mer än 10 mg/kg eller 10 mg/liter)
• LUPIN
• BLÖTDJUR (snäckor, musslor och bläckfisk)

Specialkost som debiteras extra med 50 kr per person
• Allergier utöver 15 allergener ovan

Specialkost som debiteras extra med 50 kr per person
• Dieter och personliga preferenser – bl a GI, LCHF, Keto

Det är inte möjligt att anpassa oss efter luftburna allergier då vi arbetar med alla olika
råvaror i vårt kök och bageri.

 

 

Avbokning

Carotte ska alltid vara tillmötesgående vid av- och ombokningar. Vår ambition är alltid att behålla en god och långsiktig relation med våra kunder.

Carottes försäljning av Tjänster omfattas inte av reglerna om ångerrätt i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

  • Avbokning av beställning med ett ordervärde (exkl. moms) uppgående till mindre än 5 000 kronor ska ske senast fem (5) vardagar före avtalat leveransdatum.
  • Avbokning av beställning med ett ordervärde (exkl. moms) uppgående till mellan 5 000 kronor ‒ 50 000 kronor ska ske senast tio (10) vardagar före avtalat leveransdatum. Vid för sen avbokning utgår debitering med 100% av ordervärdet.
  • Vid avbokning av beställning med ett ordervärde (exkl. moms) uppgående till mer än 50 000 kronor, ska följande gälla. Om avbokning sker mer än nio (9) dagar men mindre än 30 dagar före avtalat leveransdatum utgår debitering med 50% av ordervärdet. Om avbokning sker mindre än tio (10) dagar före avtalat leveransdatum utgår debitering med 100% av ordervärdet.

Ändring av en beställning, som inte medför att ordervärdet väsentligen ändras, får ske senast fem (5) vardagar före avtalat leveransdatum.

ANSVAR FÖR FEL, REKLAMATION M.M.

Carottes försäljning och leverans av Tjänster omfattas av tillämpliga lagar och regler för köp av varor och tjänster, såsom bland annat Konsumentköplagen (1990:932), Konsumenttjänstlagen (1985:716) och Köplagen (1990:931). Kundens möjlighet att reklamera levererad Tjänst, och Carottes ansvar för levererad Tjänst, följer av tillämpliga lagar och regler.

För det fall kunden är en privatperson omfattar eventuell rätt till ersättning inte förlust i näringsverksamhet. För det fall kunden är en näringsidkare omfattar eventuell rätt till ersättning inte indirekt förlust, följdskador (innefattande bland annat produktions- och inkomstbortfall) eller skada som inte skäligen kunnat förutses av Carotte.

Mer om eventservice

Vill du veta mer om våra tjänster för eventservice kring större evenemang med tusentals gäster och besökare? Kika nedan.